Teknikutvecklingen går snabbt och alternativen för växellösningar har med åren blivit allt fler. Ett byte av telefonväxel är inte något som företag gör speciellt ofta. Men det kan finnas anledning att se över alternativen, i alla fall för organisationer som fortfarande har en fysiskt installerad växel. Här är fem skäl till att många företag väljer att byta till en molnbaserad telefonväxel.

Fysiska växlar blir allt mindre vanligt. Men de dominerar fortfarande i vissa branscher. Till exempel inom bygg, industri, handel, sjukvård och andra branscher där delar av personalen arbetar på fältet eller i serviceroller mot kunder.

Varför byta till en molnbaserad telefonväxel?

Vi har hjälpt många kunder att byta från fysisk till molnbaserad växel och från andra molnlösningar också för den delen. Här är de främsta skälen till att företag väljer att byta växellösning:

1 Dyrt att underhålla

En fysisk växellösning behöver underhållas och uppdateras och om något krånglar behöver en tekniker åtgärda felen på plats. Många byter till en molnväxel för att ha en lösning som hela tiden är ”up-to-date”, fungerar med annan mjukvara och för att slippa underhållskostnaderna.

2 Svårt att administrera

En fysisk växel kan vara svår att administrera utan teknikerhjälp. Många byter för att enkelt kunna göra inställningar själva. Till exempel vill man kanske kunna byta kö-svar eller vidarekoppla till jourtelefon när ingen är på plats.

3 Risk för driftstopp

Det kanske låter osannolikt att växeln ska gå sönder men det händer dessvärre oftare än man kan tro, speciellt som fysiska växlar efter ett tag blir gamla. Konsekvenserna av att växeln går sönder, och ni inte kan kommunicera externt och internt, kan bli stora. Många byter för att de råkat ut för haveri eller upplever sin nuvarande lösning som opålitlig.

4 Brister i säkerhet

Upptäckten av att säkerheten är bristfällig är en annan anledning som föranleder beslut om byte av växellösning.

5 Krångligt för användarna

Med en fysisk växel är det svårt att få till ett sömlöst kommunikationsflöde, speciellt när man har personal på olika platser som arbetar från olika enheter. Man tappar effektivitet på många sätt. Till exempel behöver medarbetarna gå via växeln för att koppla fram samtal, de kan inte se vem som är tillgänglig och inte, de måste hoppa mellan olika applikationer för att kunna kommunicera på olika sätt och så vidare.

Många byter till en integrerad molntelefonilösning/växel för att underlätta kommunikationen och samverkan både internt och externt.

Vad tycker de som bytt växellösning?

Det finns många typer av molnbaserade telefonväxlar. InfraCom utvecklar egen mjukvara som integrerar telefoni med Microsoft Teams. Det gör att kunden, utöver Teams alla funktioner, även kan ringa med Teams – inte bara internsamtal utan alla samtal samt att hen har tillgång till alla funktioner som finns i en traditionell växel.

Här är några samlade citat från kunder som valt att byta till vår molnväxel InFinity.

Det är mycket enklare att byta kö- och nattsvar i vår nya molnväxel. Vi ringer bara ett nummer och spelar in nytt meddelande. Sedan lägger vi in det i växeln och spar den gamla ljudfilen. Jättesmidigt!, säger Lena Almblad, telefoniansvarig på Stadsbudskontoret Artillerigatan HB.

Med facit på hand så var det väldigt lyckat att byta till Infracoms molnväxel då vi nu kan jobba hemifrån mycket bättre, säger Niclas Persson, VD på Ragnar Perssons AB.

Niclas syftar på att de efter Covid-utbrottet kunnat ha enbart en person på firman som sköter lagret och leveranserna medan resten av personalen arbetar hemifrån. De som arbetar på distans kopplar in sig i de grupper som ska besvaras, tar emot samtalen i datorn eller mobilen och kopplar vidare när det behövs, var än de befinner sig någonstans.

Vi valde att byta till InFinity då vår förra växellösning var opålitlig och allmänt dyr att underhålla när något krånglade, säger Robin Svensson på USA Bildelar.

Innan hade vi en kundplacerad växel, som vi delade med flera andra små intresseorganisationer för att på så sätt få ner kostnaderna. Vi delade manuellt upp fakturan och vidarefakturerade kostnaderna för växel och telefontrafik, säger Åsa på Bildupphovsrätt.

Åsa syftar på att investeringskostnaderna för InFinity är små. Det gör att även små företag har möjligheter att få en anpassad telefonilösning som passar just deras verksamhet.

Möjligt att kombinera traditionell telefoni med molnlösningar

Även om fysiska telefonväxlar håller på att försvinna så är det fortfarande en del företag som har sådana. Speciellt inom branscher där man traditionellt behövt ha olika typer av telefoni och det varit svårt att få ihop en sammanhängande lösning.

Numera går det dock utmärkt att använda IP-Telefoni, och en molnbaserad telefonväxel, tillsammans med fasta eller trådlösa telefoner som går på vanliga telefoninätet.

Vill du veta mer om molnväxellösningar, så får du gärna fylla i formuläret nedan. Då kan vi berätta mer om de alternativ vi har.